Een stukje historie


In 1945 komt de Renault met een lichte vracht-/bestelwagen met een laadvermogen van 1000kg: het type 206E1.
Het model lijkt sterk op de latere Goélette.
Het Franse leger is meteen een afnemer van deze auto, die wordt ingezet als ambulance.
De auto is uitgerust met de (verouderde) zijklepmotor van het type 603 <<85>>.


 

Ook de politie gaat de auto gebruiken, maar dan met een andere hoekinger carosserie.
De vorm van de Goélette is echter wel herkenbaar.

Met lichte uiterlijke wijzigingen wordt de auto verder doorontwikkeld totdat
in 1953 de R2067 het levenslicht ziet.
Deze heeft een laadvermogen van 1400kg.


 
Een bijzondere uitvoering voor de Protection Civile in 1955.
Deze auto's zijn maar kort gebruikt, voornamelijk bij defilés......



De naamgeving van de types is sinds 1947 als volgt:
- het eerste cijfer geeft het type aan:
   1=personenauto,
   2=bedrijfswagen,
   3=landbouwvoertuigen met benzinemotoren,
   4=vrachtwagens met dieselmotor,
   7=landbouwvoertuigen met dieselmotoren.

- het tweede en derde cijfer geven de serie aan en het vierde cijfer is een volgnummer binnen de serie.

In 1950 loopt de eerste 4X4 (R2064) van de band. Deze modificatie is afgeleid van de R2060 (1000kg)
en is uitgevoerd door Herwaythorn. De wagen heeft dan een laadvermogen van 750kg.

In 1952 wordt de R2065 als eerste uitgerust met de nieuwe 668 motor, die we ook in de R2067 aantreffen.

De R2067 4x4 is vooral aan het Belgisch leger geleverd.

Motor: type 668.5, 4 cilinders, 85x88mm, 1996cc, 50 pk
Gewicht: ruim 2600kg (gesloten uitvoering), ruim 2200kg (Torpedo)
Banden: 900x16

Vanaf 1957 is de R2067 4x4 vervangen door de R2087 4x4. Deze is uitgerust met een sterkere motor.
Door andere overbrengingsverhoudingen is deze auto echter niet sneller.

Motor: type 671 4 cilinders, 88x88mm, 2141cc, 64 pk